onsdag 6. mai 2009

Oppskrift på Smörgåstårta!

Det er flere som har lurt på oppskriften på Smörgåstårtan min, så her kommer den!:)


Dette er alle ingrediensen du trenger:)

Til 6 store/12 små biter trenger du:

18 skiver firkantet loff, smør eller bordmargarin. PS! Jeg pleier å doble fyllet, og kjøpe 3 loff!..

Fyll 1: 100-125 g. crabstics, finhakket, 1/4 beger/2 ss creme fraiche, 3-4 ss. majones, 1/2 glass/beger oransje el rød kaviar/rogn, 2 ss finhakket dill.

Fyll 2: ca. 100 g. røkelaks, finhakket, 3/4 beger creme fraiche.

Pynt/garnityr: Majones, fine, friske blad av frisè- eller Lollo-salat ( den bruker jeg, i forskjellige farger..) ca. 150 g pillede reker (500g m. skall), ca 200 g røkelaks i tynne skiver, 1/2 glass kaviar/rogn, 1 bit agurk, 1 sitron og frisk dill.


Skjær skorpene av loffeskivene og smør dem tynt. Smøret gjør at loffen ikke blir bløt av fyllet. Smøret kan eventuelt sløyfes, men da bør kaken serveres raskt.



Mos sammen fyll 1 og 2 hver for seg. Fordel fyll 1 på 6 av loffeskivene. Legg nye skiver oppå og smør det andre fyllet over. Legg på de siste skivene.



Legg alt på et fat, og pakk det inn i folie/evnt. plastfolie ( det bruker jeg). La fatet stå i kjøleskapet fram til du skal pynte kaken. (Gjør jeg gjerne 2-4 timer før gjestene kommer, så den er så "frisk" så mulig..)


Ta av folien og bre ett tynt lag med majones over hele kaka. Sidene også. Pynt med salatblader, (klem salaten langs kanten også) deretter røkelaks, reker, agurk- og sitronskiver, kaviar og dill.

Håper det smaker! Klem

6 kommentarer:

  1. Hei..så snildt av deg å legge ut en så detaljert oppskrift...Har faktisk smakt slike i svenske selskaper gjennom årene..Men aldri fått tak i oppskriften...Så nå skal jeg endelig prøve meg jeg også....Go`kveld til deg fra Maliva

    SvarSlett
  2. Tusen takk for flott oppskrift! Har også smakt, men aldri laget selv. Nå skal jeg forsøke... ;-)

    Kari :-)

    SvarSlett
  3. Nammmmmmmmmmmm....det så veldig godt ut!

    Gøy at du deler oppskrifter du også, artig å få noen nye innimellom.
    Så morsomt at gjestene dine likte Skagen-røra, nå ble jeg glad!

    Kanskje jeg skal prøve din smørbrødkake neste gang jeg skal a venner på besøk?

    Ha en fin uke:-)

    Klem fra Lenemora

    SvarSlett
  4. Tusen takk for at du deler:)
    Gleder meg til å prøve:)

    SvarSlett
  5. Hmmm,så flott smørbrød kake, gud så lenge siden jeg laget det!! Men så godt det er, kjekt som klubb mat!!
    Ha en fin torsdag!
    Klem Linda

    SvarSlett
  6. Oi. Parabéns pelo excelente blog. Gostaria de lhe convidar para visitar meu blog e conhecer alguma coisa sobre o Brasil. Abração

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en kommentar hos meg! Blir såå glad!:) Klem Nina

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails